Hoe blijf je leren in drukke tijden?

Delen op social media

Door de flinke personeelskrapte in onze sector, hoor ik steeds vaker dat ‘er geen tijd is voor leren en ontwikkelen’. Ergens begrijpelijk: werkroosters worden vaak voor meer dan 100% gevuld en de voorspelde corona- en griepgolf belooft ook weinig goeds. Het bevoegd én bekwaam houden van je pedagogisch medewerkers in deze tijd is een extra uitdaging.

Hierbij vier tips die je kunnen helpen.

#1 – Ben niet zoals die houthakker

Ken je dat verhaal van die houthakker? Op zijn eerste werkdag bij zijn nieuwe werkgever, hakte hij voortvarend twintig bomen om. De volgende dag stond hij iets vroeger op, vastberaden er nog meer om te kappen. Het werden er uiteindelijk zeventien. Ervan overtuigd dat dat vast kwam omdat hij moe was, sliep hij de volgende nacht wat langer. Op dag drie hakte hij er twaalf om. De dagen erna respectievelijk zes en drie. Zo zou hij zijn proeftijd niet doorkomen, dacht hij. Zijn leidinggevende vroeg hem wanneer hij zijn bijl voor het laatst geslepen had. “Geslepen?” vroeg de houthakker, “Ik heb helemaal geen tijd om die bijl te slijpen, ik heb het veel te druk met hakken.”

Moraal van het verhaal? Om werk goed te kunnen blijven uitvoeren, moet je onderhoud blijven plegen. Hoe druk ook. Wat geldt voor het slijpen van een hakbijl, geldt ook voor het op peil houden van kennis en vaardigheden van personeel.

#2 – Tijd is kostbaar, leer efficiënt

De houthakker kan zijn bijl laten slijpen bij de smid twee dorpen verderop. Hij hoeft er enkel naartoe te reizen, wat ‘m geld en tijd kost. Eenmaal daar kost het ‘m ook nog wachttijd, want de smid neemt de tijd om de bijl weer vlijmscherp te krijgen.

Met deze metafoor wijs ik op de hoeveelheid tijd die professionals vaak kwijt zijn om een training op locatie te volgen. Ze wurmen zichzelf door de avondfile naar een centrale plek in het land, om vervolgens een uur of drie te besteden aan het volgen van een leerprogramma dat amper is afgestemd op hun persoonlijke leertempo en/of –behoefte. Dat je, inclusief reistijd, tussen 18.30u en 22.30u iets hebt geleerd dat online in maximaal de helft van de tijd kon, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Ja, fysieke trainingen hebben ‘leren als sociaal proces’ hoog in het vaandel staan, maar zijn tijdrovend en trekken een enorme wissel op iemands werk- en privéleven. Bij Knowhouse wegen we daarom bij iedere learning: ‘online wat kan, offline wat moet’.

#3 – Leren kost tijd, leer daarom in één keer goed

Je wilt na een bezoek aan de smid dat je bijl weer vlijmscherp is én voorlopig ook zo blijft. Hetzelfde geldt voor het leerrendement van een opleiding of cursus. Klik je snel door een onpersoonlijke e-learning en haal je net aan het verplichte examen? Dan voldoe je weliswaar aan de eisen, maar beklijven kennis en vaardigheden slechts kort. Was dat de investering waard?

Leren is een sociaal proces. Daarom is het volgen van fysieke trainingen nog altijd zéér populair en effectief. Maar, het is verre van tijdsefficiënt. Het effect van sociaal leren en de flexibiliteit van een online leerplatform hebben we daarom samengevoegd. We noemen dit digital social learning. Deelnemers doorlopen leerprogramma’s online en zijn in contact met medecursisten, inhoudsexperts en leerprocesbegeleiders (moderators), zonder uren kwijt te zijn aan reis- en wachttijd. Want, je kunt je tijd maar één keer besteden.

#4 – Leren moet leuk zijn, juist als het druk is

Kies je vanwege de drukke werkroosters voor digitale leerprogramma’s, vraag jezelf dan af of deze programma’s leuk genoeg zijn. Want het liefst draagt leren bij aan een positieve werkbeleving. Bestaat het programma voornamelijk uit lange stukken tekst? Of wisselt het tekst af met infographics, praktijkgerelateerd beeldmateriaal, interessante podcasts, educatief filmmateriaal, en interactieve video’s? Wordt deze content als eenrichtingsverkeer op de cursist afgevuurd? Of kan hij/zij ook reageren op deze content door bij te dragen in de vorm van discussies, door zelf voorbeelden te uploaden of vragen te stellen aan andere cursisten of inhoudsexperts? En wordt zijn/haar leerproces begeleid door een algoritme of door een mens (moderator) van vlees en bloed die écht ingaat wat iemand tussen de regels door schrijft, hem/haar voorziet van feedback en weet te motiveren? Overweeg daarom dit:

  • In hoeverre is het aanbod afwisselend?
  • In hoeverre doorloopt je medewerker het leerproces op een sociale wijze?
  • Hoe wordt het leerproces begeleid?

Hoe hoger de score op deze vragen, hoe leuker het leren én hoe hoger het leerrendement. Zeker in drukke tijden als deze.

Te druk om te leren? Dat bestaat niet

Blijven leren en jezelf blijven ontwikkelen en bekwamen in je vakgebied is iets dat niet op een laag pitje kan komen te staan. Ook niet in drukke tijden!

Ernst-Jan van Unen
Program Manager