Help, jongens op de bso?!

Delen op social media

Ze bewegen continu, zijn een spring-in-‘t-veld en klimmen als het even kan overal bovenop. Ze hebben een zeer korte spanningsboog, maar kunnen wel urenlang achter elkaar gamen. Een trap tegen een voetbal kan nooit zacht. Ze halen dingen uit elkaar, ruimen niet (goed) op en stoeien erop los…. M’n collega’s op de bso worden af en toe gek van dit ‘typische jongensgedrag’. Je herkent het misschien ook van je eigen bso-medewerkers.

Heb ik het specifiek over jongens? Nee hoor, er zijn ook meiden met hetzelfde gedrag. Maar omdat bovenstaande gedragingen kenmerkender zijn voor jongens, noem ik het even kort door de bocht ‘jongensgedrag’. De ene pedagogisch medewerker vindt het juist leuk om hiermee om te gaan, de ander weet zich er geen raad mee. En best begrijpelijk. Zeker bij de oudere jongens op de bso kan gedrag soms ronduit uitdagend zijn en dat vergt best wat van een pedagogisch medewerker. Maar hé, we zijn toch professionals?!

“Eindelijk eens een man op de groep!”
Ze zei het echt. In deze tijd van personele krapte spring ik weleens bij op een bso-locatie van de kinderopvang waar Knowhouse aan verwant is. Vaak ken ik de locatie niet, evenals de collega’s waarmee ik dan werk. Nog voor ik mezelf kon voorstellen, slaakte mijn collega een zucht van … opluchting? “Hèhè, eindelijk eens een man op de groep. Dat hebben we nodig hier.”

Bescheiden als ik ben, ontstond van binnen toch een lichte superheldenstatus. Op basis van slechts mijn voorkomen had men al het vertrouwen dat ik een bepaald probleem ging oplossen. Maar welk probleem? “Ze zijn hier zó brutaal. Vooral die en die en die. En zeker als die er ook is, dan is die ander niet meer te houden.” En inderdaad. Als invaller werd ik direct getest door de kinderen uit met name de bovenbouw: jassen werden onder de kapstok op de grond gegooid, er werd in de gang met het nodige kabaal  flink gestoeid, extra hard praten was opeens heel normaal … en als ik daar dan wat van zei, kreeg ik een dikke vette ‘nee!’ als tegenantwoord.

Grens bereikt? Handelen!
Nou ben ik niet van gisteren. Tijdens m’n studie heb ik een paar jaar als invalleerkracht in het basisonderwijs gewerkt. Iedere keer weer een andere school en (dus) een andere groep. Dat je als invaller (lees: vreemd gezicht) wordt getest door kinderen is een feit. Niet omdat zij jou een rotdag willen bezorgen, maar om erachter te komen wat bij jou wel en niet kan. Dat is kindeigen. Het is dus van het allergrootste belang dat je vanaf moment één duidelijk aangeeft wat je van de kinderen verwacht. Kinderen vragen – op hun manier – om deze duidelijkheid en een pedagogisch professional moet dit duidelijk kunnen aangeven. Is dat altijd makkelijk? Nee, zeker niet.

Effectiever handelen door gedrag te begrijpen
Waarom toch altijd dat conflict? Waarom dat weerwoord? Waarom dat uitdagen, vechten met anderen, hard roepen en tegenwerken? Het zijn vragen die pedagogisch medewerkers opschreven tijdens de brainstorm die we organiseerden voor de ontwikkeling van onze learning ‘Pro op de bso’. Want dat we pedagogisch medewerkers op de bso kunnen ondersteunen met zo’n training staat voor ons als een paal boven water. Eén thema in deze learning is ‘Omgaan met uitdagend en problematisch gedrag’, waarin dat zogeheten jongensgedrag een prominente plek heeft. Niet omdat jongensgedrag een probleem is op de bso, maar omdat pedagogisch professionals zelf aangeven hier beter op te willen reageren. Niet op basis van ellenlange theoretische epistels vol ontwikkelingspsychologie en pedagogische adviezen, maar op basis van échte praktijkvoorbeelden en concrete good practices.

Daarom ontwikkelden we een training boordevol praktische voorbeelden. Met concrete handvatten waar een pedagogisch professional direct wat aan heeft. Dat is naar mijn mening wat pedagogisch medewerkers écht helpt in het nog beter worden in hun werk. Achtergrondinformatie in de vorm van theorie of wetenschappelijke inzichten zijn ook belangrijk, maar secundair.

Delen van kennis en ervaringen
Knowhouse ziet leren als een sociaal proces. Daarom geven we deelnemers de gelegenheid om op elkaar te reageren. Leren van elkaars ervaringen en gebruikmaken van elkaars tips. Met gelijkgestemden online praten over hoe je met bepaalde zaken omgaat. En vaak is merken dat anderen óók tegen dezelfde zaken aan lopen op zichzelf ook al een fijn inzicht!

 De learning ‘pro op de bso’ is vanaf komend voorjaar te volgen. Meer weten daarover? Laat het me gerust weten!

Ernst-Jan van Unen
Program Manager