Hanneke van Loon is als recruiter bij Nummereen Kinderopvang verantwoordelijk voor de aanname en onboarding van nieuwe collega’s. Voor dat laatste ontwikkelde Knowhouse in opdracht van Nummereen een learning op maat. Hanneke vertelt over deze online onboarding genaamd Nieuw bij Nummereen.
“Als recruiter ben ik het eerste aanspreekpunt tijdens de sollicitatieprocedure. Maar ook gedurende de proeftijd blijf ik voor een nieuwe collega in beeld. Ik ben dan ook nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van onze onboardingslearning. We vinden het bij Nummereen Kinderopvang heel belangrijk dat alle nieuwe collega’s een warm welkom krijgen. Waarin ze op een laagdrempelige en prettige manier kennis kunnen maken met onze organisatie. We vinden het daarbij essentieel dat dit op hun eigen tempo kan, op de momenten dat het hen past. Maar we hechten er ook waarde aan dat de onboarding op een eenduidige manier gebeurt. Zodat iedere nieuwe collega op dezelfde manier een goede start kan maken. Dat bracht ons op het idee om een onboardingslearning te laten ontwikkelen door Knowhouse. Mooi meegenomen is het dat de nieuwe collega’s door de onboardingslearning meteen kennismaken met onze manier van leren. (Bij)scholen doen we namelijk ook via het platform van Knowhouse. Omdat we gewoon heel sterk geloven in het principe van digital social learning!
Een week voordat de nieuwe collega in dienst komt, stellen we de learning open. Het is vaak fijn als je al een en ander kent en weet, voordat je aan je eerste werkdag begint. Vervolgens is de learning beschikbaar tot en met de proeftijd. Dat betekent dus een periode van ruim twee maanden waarin iedere deelnemer zelf het tempo kan bepalen. De een racet er in een week doorheen en zoekt later nog wat terug, de ander logt de eerste paar weken steeds af en toe in om gelijkmatig de learning te doorlopen. En dat is allebei prima!
Het leuke aan deze learning vind ik dat het niet alleen maar lezen, lezen, lezen is. Want daar is de lol natuurlijk snel af. Onze onboardingslearning bevat veel videomateriaal, bijvoorbeeld. Een filmpje van de directie, van onze pedagoog, een video vanuit HR…Een fijne manier om snel informatie aangereikt te krijgen. En een leuke bijvangst is dat je als nieuwe medewerker op deze manier ook meteen verschillende collega’s de revue ziet passeren. Maar in de learning komen bijvoorbeeld ook de highlights van het personeels- en kwaliteitshandboek aan bod. Zo hoef je dat zelf als nieuwkomer niet allemaal zelf te filteren.
Ik ben apetrots op het eindresultaat maar kijk ook goed terug op het hele ontwikkelproces. Vanuit Nummereen hadden we als opdrachtgever een developmentteam samengesteld, waarin naast mij ook collega’s van Communicatie en Pedagogiek zaten. We hadden op vaste basis overleg met het developmentteam van Knowhouse zodat we de voortgang nauwgezet konden volgen maar we ook steeds proactief konden bijdragen aan de ontwikkeling. Door het aanleveren van de benodigde content, het geven van feedback. De eerste nieuwe collega’s hebben de onboardingslearning doorlopen. Zo zegt pedagogisch medewerker Meike over de learning: “Je hebt meteen een veel duidelijker beeld welke afdelingen er zijn om je te ondersteunen en hoe de apps bijvoorbeeld werken. Het is persoonlijk en ook gewoon leuk om te doen.”