Pedagoog Kim Dickens is al vanaf het begin betrokken bij Knowhouse. In haar rol als ontwikkelaar zorgt zij er met haar pedagogische achtergrond en expertise voor dat de learnings interessant, van hoge kwaliteit én kloppend zijn. Hiernaast is ze ook moderator tijdens learnings, waarin ze de deelnemers coacht op inhoud.
“Ik heb ruim 15 jaar werkervaring in de kinderopvang. In 2006 ben ik gestart als pedagogisch medewerker en heb gaandeweg diverse aanvullende opleidingen en bijscholingen gevolgd, waardoor ik nu teamcoach, pedagoog én trainer ben. Toen de kans kwam om voor enkele uren per week gedetacheerd te worden naar Knowhouse, pakte ik ‘m direct. Ik wil mezelf altijd blijven ontwikkelen en draag dan ook graag mijn steentje bij aan het leerproces van anderen. Inmiddels heb ik met mijn collega’s meerdere learnings ontwikkeld, zoals Baby-expert, VVE en Betekenisvol spel. Op dit moment staan we aan de start van een nieuwe learning.
Bij het ontwikkelen start je altijd met de vraag ‘Wat moet de opbrengst voor de deelnemers zijn?’ De ene keer, zoals bij Baby-expert, heb je te maken met wettelijke kaders vanuit de FCB (wet IKK), maar bij andere learnings werk je vanuit een probleemstelling en zijn er geen wettelijke eisen. Dat maakt het zo afwisselend! Als we inzichtelijk hebben wat we een deelnemer willen leren, gaan we zoeken naar een juiste balans in zogenoemde leerobjecten. Theorie, filmpjes, een opdracht, praktijkervaringen of podcasts… Hiermee zorgen we voor een interessante, afwisselende en effectieve (online) leeromgeving.
Ik vind het belangrijk dat we een learning maken die een professional nodig heeft en/of aansluit bij landelijke ontwikkelingen. Sommige organisaties kijken naar wat vanuit wet ‘moet’, terwijl andere organisaties daarnaast ook kijken wat hun medewerkers nou echt nodig hebben. Ik vind het superbelangrijk om aan te sluiten bij iemands behoefte. Bijvoorbeeld als een professional of organisatie knelpunten ervaart op de werkvloer. Of professionals die juist intrinsiek gemotiveerd zijn om meer te leren over een bepaald onderwerp en een werkgever dit wil faciliteren. Daar wil je op inhaken met een learning, want dan is deze ook het meest effectief.
Je blijft als ontwikkelaar ook betrokken tijdens de learning. Zo kun je naderhand of zelfs gaandeweg bijsturen. Dat is ook meteen het voordeel van een digitale omgeving, je kunt gemakkelijk inspelen op de individuele behoefte van deelnemers en kijken naar wat de groep nodig heeft in plaats van dat je strak je plan aanhoudt. En naderhand evalueer je de learning en stel je bij waar nodig.
Ik vind het fantastisch om mijn kennis vanuit de werkvloer door te geven en te verwerken in een leuke, effectieve learning. Ik hou enorm van de snelheid binnen Knowhouse en denk graag mee in plannen voor de toekomst; altijd vanuit de inhoud. Op naar nog meer interessante learnings!