Learnings ontwikkelen die leuk zijn om te volgen én een hoog leerrendement hebben. Dat is waar we bij Knowhouse naar streven. Of dat nu een open training is of een op maat ontwikkelde unieke learning; we zorgen er altijd voor dat deze inhoudelijk sterk is, maar ook leerplezier oplevert door een diversiteit aan leerobjecten en de mogelijkheid tot veel interactie. Onze learning & development specialist Manon is hier grotendeels verantwoordelijk voor. Ze vertelt er meer over.
“Kortgezegd houd ik me bezig met het ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en optimaliseren van learnings. Ik ben daarbij niet verantwoordelijkheid voor de inhoudelijke content maar voor alles daaromheen; ik weet als geen ander wat het platform technisch kan, wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van verschillende leervormen en hoe we deze optimaal kunnen inzetten en vormgeven. Eigenlijk heb ik steeds één doel: het creëren van een leerervaring, in plaats van het alleen overbrengen van kennis of droge theorie. Dat zorgt er namelijk voor dat deelnemers met meer plezier leren maar ook dat het leerrendement hoger is. Iets wat op een aansprekende manier wordt overgebracht beklijft immers veel beter!
De best passende leervorm
Een belangrijk onderdeel daarvan is zorgen dat we complexe informatie aantrekkelijk en vereenvoudigd weergeven en overbrengen. Het is voor mij dan heel ook relevant om te weten voor welke doelgroep de learning bestemd is zodat ik hier zo goed mogelijk op kan inspelen. Zo weten we dat sommige deelnemersgroepen – heel generaliserend – minder van veel lezen houden. Daar houd ik dan rekening mee door bijvoorbeeld de lesstof meer aan te bieden in de vorm van een video, podcast of infographic. Zo zoek ik steeds naar de beste leervormen; deze moet goed aansluiten bij de eindgebruiker maar ook z’n doel dienen natuurlijk: namelijk kennis overbrengen. Dat is echt maatwerk!
Ik ben vanuit mijn rol betrokken bij alle learnings die we ontwikkelen. En omdat we in principe alleen op aanvraag en op maat ontwikkelen, werk ik nauw samen met de opdrachtgever. Dat begint al met de inspiratiesessie helemaal aan het begin van het samenwerkingstraject. Ik neem daaraan deel om uit eerste hand te horen wat de doelen, wensen etc. zijn. Ook achterhaal ik bij de opdrachtgever of, en wat, er eventueel al is aan content. Soms kunnen we bestaand materiaal een-op-een gebruiken, soms kunnen we het in aangepaste vorm inzetten. En wat er niet is, ontwikkelen we. Zo zorgen we voor customized content maar ook voor een customized look & feel. Het is mijn verantwoordelijkheid dat de learning helemaal wordt opgeleverd in de huisstijl van de opdrachtgever.
Modereren en evalueren
Als een learning is opgeleverd zit mijn werk er nog niet op. Zodra de learning van start gaat ben ik degene die het team van moderators aanstuurt. Een moderator speelt een belangrijke rol bij het doorlopen van een learning; hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor de deelnemers en het is aan de moderator om de voortgang van de deelnemers te monitoren, vragen te beantwoorden én deelnemers prikkelende (weder)vragen te stellen. Wij kunnen vanuit Knowhouse moderators leveren maar we stimuleren de opdrachtgever om intern zelf een moderator aan te wijzen. Daarmee wordt de learning nog meer eigendom van de organisatie zelf. Om iedere moderator hier optimaal op voor te bereiden hebben we de learning Making a moderator ontwikkeld. Die learning heeft een dubbele opbrengst: de deelnemer leert wat modereren inhoudt maar leert ook het platform en het principe van digital social learning goed kennen.
Is een learning afgerond? Dan kom ik ook nog om de hoek kijken bij het evalueren ervan. We bevragen standaard alle deelnemers via een online vragenlijst om hun mening over de learning. Het is waardevol om te weten hoe de medewerkers de learning hebben ervaren en wat het effect ervan is. Voor de opdrachtgever maar ook voor onszelf; die resultaten geven inzicht in hoe we eventueel verder kunnen optimaliseren. En ook daar ben ik vervolgens natuurlijk bij betrokken!”