Vernieuwende kijk op leren

Delen op social media

Sabine Jansen-van Zelm is directeur van Avem Kinderopvang. Onlangs volgden ruim 60 van haar medewerkers de learning Baby-expert bij Knowhouse. We vroegen haar naar haar ervaringen met de learning én met Knowhouse.

Sabine: “De aanleiding voor een learning bij Knowhouse was tweeledig. Enerzijds is het fysiek plannen van cursussen in coronatijd niet mogelijk. Het platform van Knowhouse biedt dan uitkomst. Maar ook de mogelijkheid om op deze manier  60 medewerkers in een korte tijdspanne te trainen trok me aan. Ik heb zelf kennisgemaakt met het platform en was er direct erg van gecharmeerd. Dat wilde ik mijn medewerkers ook laten ervaren. Knowhouse dacht op alle mogelijke manieren met ons mee. Zo wilde ik graag dat er vanuit Avem ook iemand mee zou draaien als moderator. Dat was Angèle; zij is pedagogisch coach en interne trainer. Erg fijn dat dat mogelijk was!

Regie over je eigen tijd
Ik sta erg achter digital social learning. We hadden wel wat ervaring met e-learning, maar dat was vooral eenrichtingsverkeer met vaak afsluitend een bijeenkomst om kennis uit te wisselen. Het mooie aan het platform van Knowhouse is dat hun platform voorziet in tweerichtingsverkeer; het is zo interactief! Je kunt continu je kennis en ervaring delen en vragen stellen aan andere deelnemers. Terwijl je wel gewoon als deelnemer  de regie hebt over waar en wanneer je de learning volgt .  Dat is voor veel professionals belangrijk. Deze efficiency is voor mij als werkgever natuurlijk ook prettig: je hoeft niemand uit te plannen op de groep. Sommige medewerkers leerden het op hun vrije middag, de ander in de avonduren en weer een ander op zondag. En daarbij kun je ook leren in je eigen tempo. Je kunt nog eens ergens op terugpakken of nogmaals doornemen, wat klassikaal minder goed mogelijk is.

Kijkje in de keuken van collega’s
Wat ik van medewerkers en Angèle hoor, is dat ze veel kennis hebben gekregen. Ze waren positief over de kennisdeling en interactie onderling en het samen ermee aan de slag gaan. Dat lijkt op dit platform nog meer tot z’n recht te komen dan in een fysieke interactieve omgeving. We merkten ook dat gaandeweg mensen meer vertrouwen kregen om dingen te delen, waardoor deze interactie snel tot stand kwam. Ze vonden het leuk om van collega’s van andere locaties (die je niet echt kent) te leren en ervaringen te delen. Je kijkt hierdoor ook even bij elkaar in de keuken. Dat maakt het zo waardevol.

Leerzame, leuke learning
Ik heb er bewust voor gekozen om nu al een deel van de medewerkers bij te scholen als baby-expertIn coronatijd waren er ook weinig andere werkzaamheden; je wilt ook dat je medewerkers ergens mee aan de gang gaan. Dat moet toch, want iedereen moet voor 2025 geschoold worden. Mooi om dan nu een start te maken met een kleine groep. De medewerkers zijn enthousiast en kijken terug op een hele leerzame en leuke learning. Ze hebben echt wat geleerd. Daar door je het tenslotte voor, nietwaar?!

Flexibel, prettig en professioneel
De training werd echt op basis van maatwerk op onze organisatie afgestemd. We hebben in het begin samen gekeken naar wat Avem wil, waar we naar toe willen, hoe gaat dat er dan daadwerkelijk uitzien etc. Daarbij kwam dus onze wens om een eigen moderator in te zetten. Hoe Knowhouse vervolgens deze moderator heeft begeleid was echt fijn. Ook de begeleiding die sommige medewerkers nodig hadden op digitaal gebied, was super. Hierdoor begonnen ook zij met een goed gevoel aan hun learning. Ik vind Knowhouse een flexibele, prettige en professionele organisatie met kennis van zaken. Met een ontzettend vernieuwende opzet van en kijk op leren. Ik ben zeker van plan om te kijken wat Knowhouse nog meer biedt en waar de match ligt om aan de slag te gaan.”