Coachen, verbinden en inspireren

Delen op social media

Annick Cuypers is teamcoach en pedagogisch coach bij Nummereen Kinderopvang. Zij is dan ook goed bekend met de ins & outs van werken in de kinderopvang. Het is haar ambitie om pedagogisch medewerkers te inspireren, coachen en verbinden. Dat maakt haar tot een ideale moderator voor de learnings die Knowhouse biedt voor de kinderopvangbranche. In gesprek met Annick.

“Ik krijg veel energie van coachen, inspireren en verbinden van pedagogisch professionals. In mijn werk als teamcoach van zes opvanglocaties ben ik daar dagelijks mee bezig. Als moderator voor Knowhouse stel ik mezelf ook als doel om de deelnemers te verbinden, uit te dagen om te reflecteren en te prikkelen om na te denken over het eigen handelen. Er is dus absoluut een parallel te trekken tussen beide functies.

Geven van praktische tips en handvatten
Door mijn jarenlange ervaring bij zowel de dagopvang als buitenschoolse opvang, in verschillende rollen, heb ik veel praktijkvoorbeelden die van pas komen bij het modereren. De learnings van Knowhouse zijn overwegend praktisch van insteek, en daarbij zijn concrete voorbeelden, tips en handvatten erg wenselijk. Heel waardevol dat ik die vanuit mijn eigen praktijk kan inbrengen. Ik streef ernaar om de professionals in een learning comfortabel te maken met zich openstellen voor andere inzichten en durven kijken naar zichzelf. Dat is ook inherent aan het principe van digital social learning. Ik creëer een leeromgeving waarin de deelnemers zich veilig voelen om zelf ook inzichten en ervaringen te delen. Het is geen kwestie van ‘even iets opschrijven en inleveren’. Ik wil dat deelnemers denken na afloop: ‘ik ben echt weer een stukje verder in mijn ontwikkeling qua werken op de groep’.

Geen oordeel, wel feedback
Als moderator ben ik vooral degene die de pedagogisch professionals uitdaagt om kritisch na te denken over het eigen handelen. Ik geef geen beoordeling, wel feedback. Wanneer er bijvoorbeeld voor een bepaalde opdracht gevraagd wordt om een filmpje te uploaden dan vraag ik de betreffende professional ‘Kijk zelf eens, zou je dat met de kennis van nu nog zo doen?’. Er is in principe geen goed of fout maar ik geef aan hoe het óók kan, hoe ik het bijvoorbeeld zelf zou doen. Dat helpt enorm in het creëren van bewustwording, op een prettige en effectieve manier.

Pro op de bso
Ik ben moderator bij verschillende learnings, onder andere bij Baby-expert en Pro op de bso. Van laatstgenoemde learning gaat mijn hart extra snel kloppen. Dat komt deels doordat ik deze mee heb ontwikkeld maar vooral ook omdat ik zelf zoveel liefde voel voor werken op de bso. In mijn ogen is er bij veel pedagogisch medewerkers onterecht een wat negatief beeld over werken op de bso. De heersende opvatting is dat het geen fijne uren zijn, de oudere kinderen hebben een grote mond, ze willen niks…  Ik herken dat persoonlijk helemaal niet, ik werk zelfs het liefst met de 8+ kinderen. Ik vind het dan ook extra leuk om dat als moderator over te brengen op anderen.

Bij Pro op de bso zoomen we vooral in op hoe je je als pedagogisch professional profileert op de groep. Hoe breng je iets richting de kinderen? Hoe reageer je op een boos kind? Dat is zó bepalend. En een pedagogisch professional heeft de sleutel in handen. We creëren bewustwording tijdens de learning, geven handvatten, tips & tools. Met als resultaat dat een professional zelfverzekerder en daardoor met meer plezier op de groep staat. Daarmee wordt de bso vanzelf ook weer nog leuker voor de kinderen. Fantastisch dat ik daaraan kan bijdragen!”