Roy Lucas is als onderwijsdeskundige betrokken bij Knowhouse. Dit doet hij naast zijn werk als docent bij het Summa College. Bij Knowhouse zorgt hij ervoor dat de learnings onderwijskundig goed in elkaar zitten en is daarnaast moderator voor onder andere de learning Baby-expert, die begin april van start gaat.
Roy Lucas is als onderwijsdeskundige betrokken bij Knowhouse. Dit doet hij naast zijn werk als docent bij het Summa College. Bij Knowhouse zorgt hij ervoor dat de learnings onderwijskundig goed in elkaar zitten en is daarnaast moderator voor onder andere de learning Baby-expert, die begin april van start gaat. Roy vertelt in deze blog over zijn rol en de krachten van Knowhouse.
Vanuit zijn achtergrond in de kinderopvang en zijn opleiding Pedagogiek kwam hij terecht bij het Summa College als docent in het team Pedagogisch Werk. “Ik ben een echte generalist, ik geef diverse vakken aan mijn studenten. Maar ik ben daarnaast ook één van teamleden die nieuwe projecten oppakt. Zo heb ik enkele jaren geleden een in-company BBL-opleiding opgezet waarin pedagogisch medewerkers versneld werden opgeleid van niveau 3 naar niveau 4. Vanuit daar ben ik doorgerold naar Knowhouse.
Binnen Knowhouse ben ik als onderwijsdeskundige betrokken. Dit houdt kort gezegd in dat ik ervoor zorg dat lesinhoud niet alleen inhoudelijk actueel is, maar ook geschikt is voor digital social learning. Dat is immers de manier waarop Knowhouse learnings aanbiedt. Dus welke vragen stel je bij een leerobject, hoe delen we de levels in? Hoe stimuleer en motiveer je deelnemers om zelf vragen te stellen bij de leerobjecten en hierover met elkaar het gesprek aan te gaan. Mijn kracht zit ‘m uiteraard in de onderwijsdeskundige inbreng, maar ook in mijn rust en gedrevenheid. Ik word door Knowhouse getriggerd om telkens een stap verder te denken.
Naast dat ik zorg voor een onderwijskundig goede learning, vervul ik voor sommige learnings ook de rol van moderator. Zo ben ik ook moderator voor de learning Baby-expert die binnenkort weer start, net zoals Manon. Als moderator houd je de overview en stimuleer je de deelnemers bij elk onderdeel van de learning. Zo reageer ik op de reacties van deelnemers, trigger hen om kennis en ervaring te delen, maar stuur ik ook bij waar nodig. Digital social learning maakt het mogelijk dat deelnemers met elkaar kennis en ervaringen delen en samen de verdieping zoeken. Dat is een toegevoegde waarde van deze manier van leren. Ik faciliteer dat. Verder maak ik vanuit mijn rol als moderator de koppeling met de praktijk. Dat is ook direct mijn uitdaging; ik ben gewend te doceren. Maar in deze rol moet ik juist een stapje terug doen en een coachende rol aannemen.
Hoe leuk is het dat ik het bedrijfsleven kan combineren met het onderwijs?! Ik sta aan het begin van iets en krijg het volledige proces mee van A t/m Z. Het team van Knowhouse is heel gedreven en hands-on. Dat voelt goed! Het schrijven van learnings vind ik een fantastische uitdaging! Dat moet gewoon goed zijn! Ik krijg veel ruimte voor eigen inbreng en ideeën. Zo ben ik zelf een hele nieuwe learning aan het ontwikkelen. Dat is bijna een soort droom die uitkomt. Hoe tof is het als deze straks staat en deelnemers deze learning daadwerkelijk gaan volgen!
Het leuke aan Knowhouse vind ik dat we met het hele team innovatief bezig zijn. Maar ik ben ook erg enthousiast over digital social learning als methode. Digital social learning maakt het grote verschil met andere vormen van online learnings. Het samen leren en delen van kennis, inzichten en ervaring, die koppeling maken; daar leer je volgens mij het meest van! Ik sta ook zó achter het principe van digital social learning, daar zit echt de kracht van Knowhouse. Wat dat betreft is de sky de limit, zo gaaf als het aanbod wordt uitgebreid met sterke en praktijkgerichte learnings, waarmee Knowhouse verder kan groeien als online opleidingsinstituut. Dat zou echt super zijn!”